Znany lekarz w służbie mediom


Żyjemy w czasach, gdy celebrytą zostać może każdy. Prasa, radio i telewizja promują zaprzyjaźnionych ekspertów z różnych dziedzin: mają czołowego prawnika, socjologa, a nawet hydraulika. Również praktycy medycyny wystawiają w mediach swoją reprezentację.

Na szczęście znany lekarz oznacza w większości przypadków: dobry lekarz. Jak Zbigniew Lew-Starowicz, lekarz psychiatra i psychoterapeuta, który od 1994 roku pełni funkcję krajowego specjalisty z zakresu seksuologii. Profesor od kilkudziesięciu lat nie tylko regularnie wydaje publikacje, lecz również udziela się w mediach. Zarówno tych specjalistycznych, jak nieistniejąca już stacja telewizyjna TVN Med, w której prowadził dotyczące seksuologii programy, jak i uniwersalnych, gdzie odpowiada na pytania prezenterów programów śniadaniowych i informacyjnych. Znany lekarz wystąpił ponadto w kilku serialach telewizyjnych („Kasia i Tomek”, „Niania”, „39 i pół”) oraz w teledysku. Prof. Zbigniew Lew-Starowicz traktowany jest już jak wyrocznia, wyjaśniająca społeczeństwu frapujące sprawy z zakresu seksuologii.Również śp. prof. Zbigniew Religa stanowił wielką osobowość medialną. Jego sława wybuchła po wielkim dokonaniu – 5 listopada 1985 roku znany lekarz przeprowadził pierwszy udany zabieg przeszczepienia serca w Polsce. W latach 80. profesor zaangażował się również w życie polityczne kraju. W mediach wypowiadał się zatem nie tylko jako medyk, lecz również jako senator, założyciel własnej partii, kandydat na prezydenta, a w końcu minister zdrowia. Co ciekawe, prof. Religa w ostatnich latach swojej kariery w przeprowadzanych comiesięcznie sondażach CBOS znajdował się na czołowych miejscach listy polityków, cieszących się największym zaufaniem wśród społeczeństwa. Przyczynił się zapewne do tego autorytet wybitnego specjalisty, którego skromność przemawiała do serc zgromadzonych przed telewizorami Polaków. Znany lekarz również pojawił się w serialu – w 87. odcinku „Na dobre i na złe” zagrał… siebie. Obecnie dużo mówi się o filmie „Bogowie” z tytułową rolą Tomasza Kota, który wcielił się w postać przeprowadzającego historyczny przeszczep serca profesora Religi.Ważne, by wypowiadający się w mediach specjaliści posiadali nie tylko wiedzę ekspercką, lecz również odpowiednie podejście do odbiorcy. Jak inaczej mogliby kreować postawy społeczne i przekonywać masy ludzi do wprowadzania w swoim życiu korzystnych zmian?